Kunst Rotterdam

AlsArt Angelica classto start je eigen galerie De Art Angelica – Geraardsma sloot eind juni 2017 en daardoor kwam het aan op een keuze die gemaakt moest worden: Het pand verkopen of voor langere tijd huren.

Uiteraard kozen we voor huren. Bij deze wilde ik twee van de details die voor ons zo cruciaal waren met jullie delen.

Het uitzicht op onze server van Western Village Na het afsluiten van een overeenkomst waren we verbaasd hoe onze server van Western Village in Leuven groeide. In dezelfde tijd groeiden alle andere servers veel sneller!

De wildernis om ons heen Voordat we wisten dat de Belgische overheid mijn goede vriend Haneman Spis en zijn band financierde om kunstenaars op te leiden waren we gefocust op een appartement in Leuven. We moesten dat project afblazen omdat we dit appartement niet mochten huren wegens het ontbreken van de juiste vergunningen. We hadden onze treinen gemist en konden moeilijk naar de bushalte lopen. Maar je moet een beroep hebben om een grote som geld bij elkaar te kunnen krijgen en vanaf dat moment was het een soort van “gemakkelijk creatief zijn”.

In die tijd waren we een saai en wankel netwerk dat geen bedrijfsgeld meer had en geen steun kreeg van een van de grootste klanten in Nederland. Maar het lukte en we maakten een geweldige kunstgalerie in de periode van 1996-2003. Vanaf het begin van het project waren er twee moeilijkheden en die bleken perfect beheersbaar te zijn.

Het was mijn eerste keer in de hele wereld.

De eerste moeilijkheid was dat ik niet in Nederland was en dus een e-mail nodig had voor al het contact met buren, vrienden, het dorp of de plaatselijke verzamelaar. De tweede was dat ik nog op de arbeidsmarkt was en dus voor mijn baas en klanten moest zorgen. Na een jaar een klein bedrijf te hebben geleid was ik versleten, maar het gaf me meer tijd om contacten op te bouwen.

De Kunst Angelica – Geraardsma kon ik eindelijk een appartement huren in dezelfde buurt, en koos voor het gebouw dat onze inspectiewandelingen hadden uitgekozen om aardbevingen te voorkomen!

Het was goed genoeg om me te vestigen en daarvoor moest ik de regering en de bouwers van het gebied vertellen hoeveel geld ik moest afstaan voor een tijdelijke bouw van een schijffabriek.

Dit is hoe de eerste verdieping eruit zag. Op dat moment kon ik alleen transparante ramen maken, maar vanaf dat moment kon de wandsculptuur gemakkelijk werken met wat later kwam, te beginnen met schilderen en kleur. Vanaf dat moment begon het allemaal een enorme uitdaging te worden; we moesten leren om glas in massa te produceren en te repareren als het breekt, en beginnen om de relatie met kopers en klanten over een lange tijd te ontwikkelen.

Het uitzicht op onze server van western village Nogmaals, het hele verhaal is te lezen in een boekversie uitgegeven door Our Nesi (Lost in Art) en al in 2005.

Grootse meningen Het grootste succes was het eerste succes en het daarop vertrouwen. Daarna kwam het grootste succes en de schade die het veroorzaakte was meestal gering en drukte niet veel stempel op de activiteiten, verbouwing en inhoud van het huis, de buren, omgeving en zelfs de politiek. De scherpzinnige en zeer vriendelijke mensen achter de onthulling van het huis hadden de pech te bestaan in de viering van de levende tijd van ‘het kunstverhaal’.

De fragiele mist en het tempo van Vindemos. Voor de live-action gingen de mensen al weg tijdens de voorbereidingen, maar het ging door met nog minder pauze dan bij de Gendarmerie zoals we al vroeg in onze eerste rondleidingen ondervonden.

De rauwe look van het huis terwijl het onthuld werd. Fans uit heel Europa kwamen en fotografeerden het.

Nacht na nacht, de hele dag door, honderden mensen die het kwamen bekijken.

Het hele huis doorkruisen met 300 man personeel gedurende meerdere dagen, de mensen waren nog steeds verbaasd over de ambitie van de architect, het contrast van de twee naburige huizen die beide zeer onbekend waren, maar die absolute meesterwerken waren.

Als Art Angelica – Geraardsma Het toonde inderdaad, op allerhande manieren, niet alleen hoe de nieuwe Leuvense maatschappij wanhopig op zoek was, maar ook hoe de maatschappij op een harde manier socialiseert, rotzooi maakt, de mensen verkoopt aan de Where City en de virtuele wereld. Art Angelica – Geraardsma Het succes van het museum zat hem louter in de belangstelling, de musea PI hebben geleerd veel dingen die een werkend kunstenaar niet kan laten zien aan de maatschappij te verkopen omdat ze denken dat het voor hen niet mogelijk is het met dezelfde levensloop te reproduceren, en het was een groot succes voor hem dat hij uiteindelijk de mensen had laten genieten van het hoge dat ze in de kunst hebben, niet alleen aan de muren van een galerie.

Gebouwen verleidingen voorraad! Sfeer!